6 czerwca 2020

Kamera cofania parkowania

Kamera może być podłączona do zasilania +12V tylko w czasie cofania.

Podłączenie na stałe powoduje uszkodzenie kamery i utratę gwarancji.

Podłączenie kamery cofania - radia bez canbus dekodera

Radio otrzymuje informację o włączeniu biegu wstecznego widocznym na zdjęciu różowym przewodem “reverse”. 

kamera cofania schemat
Kamera cofania nie jest przeznaczona do pracy ciągłej więc nie może być stale zasilana.
  • Zasilanie kamery podłączamy do lampy cofania. Należy podłączyć czerwony przewód do 12V plus natomiast czarny do masy
  • Razem z 12V+ kamery podłączamy czerwony przewód biegnący wzdłuż kabla video aż do radia.
  • Żółte końcówki RCA – Chinch podłączamy do gniazda RCA kamery
  • Wtyk RCA podłączamy do odpowiedniego gniazda wiązki radia. Nie jest to gniazdo VIDEO IN. Kamera korzysta z gniazda przeznaczonego tylko dla niej oznaczonego np. “Camera” , “CAM” , “Park” , “Reverse”.
  • Do prawidłowego działania wymagane jest poinformowanie radia o włączeniu biegu wstecznego. Realizuje się to za pomocą czerwonego przewodu biegnącego od kamery do radia wzdłuż kabla VIDEO.  Ten przewód podłączamy do wiązki radia do przewodu oznaczonego “Reverse” albo czasem “Back car”
  • Po prawidłowym podłączeniu obraz na ekranie radia będzie pojawiał się automatycznie po włączeniu biegu wstecznego.

Podłączenie kamery cofania - radia z canbus dekoderem

Podłączenie kamery cofania w przypadku Nawigacji dedykowanej wykonujemy według innego schematu. Zasada jest taka, że radio otrzymuje informację o rozpoczęciu cofania wprost z komputera samochodu. W tym układzie to radio włącza zasilanie i uruchamia kamerę.  Dzięki temu nie musimy dostawać się i podłączać do lampy cofania. Przewody mają pozostać niepodłączone ale zwracamy uwagę na konieczność ich zabezpieczenia przed zwarciem. (czyli izolacji)  

Ten sposób podłączenia jest znacznie mniej pracochłonny, ale ma także inną dużo ważniejszą zaletę. Mianowicie , większość współczesnych samochodów ma układy sprawdzania stanu żarówek. Zależnie od czułości zadanej przez producenta system taki może uznać pobór prądu przez kamerę podpiętą do żarówki za zbyt duży. Wtedy sygnalizuje błędy, dla przykładu Volkswagen wyłączy taką żarówkę zaraz po uruchomieniu silnika co powoduje, że kamera działa bez włączonego silnika a przestaje natychmiast po jego starcie.

Dlatego zawsze gdy canbus dekoder radia sam wykrywa „wrzucenie wstecznego” zalecamy ten sposób montażu kamery.
Poniżej schematy połączeń dla kilku nawigacji dostępnych w naszej ofercie ale pochodzących od różnych producentów.

kamera cofania schemat
kamera cofania schemat

Radio powyżej ma charakterystyczny kolor obudowy i niebieskie gniazda

kamera cofania schemat
kamera cofania schemat

Radia tego producenta mają czarne gniazda oraz charakterystyczną plombę

kamera cofania schemat
kamera cofania schemat

Te radia mają srebrną obudowę i niebieskie gniazda oraz charakterystyczny X na tylnej ścianie