Porozmawiajmy o przewodach audio w samochodzie

Rozmiar przewodu

Specjaliści od instalacji mobilnych akcesoriów nie mogliby zmodernizować systemów audio w naszych samochodach, gdyby nie mieli dostępu do wysokiej jakości przewodów o odpowiedniej średnicy. Niezależnie od tego, czy podłączają parę głośników do radia, czy prowadzą duże przewody zasilające i uziemiające z akumulatora do wzmacniacza, okablowanie i jego rozmiar są kluczowe. Istnieje wiele mitów i nieporozumień, jeśli chodzi o okablowanie.

W tym artykule będziemy mówić wyłącznie o przewodnikach wykonanych w całości z miedzi. Alternatywą dla miedzi jest aluminium powlekane miedzią (CCA). Aluminium dodaje niechciany opór i zmniejsza wydajność dostarczania mocy naszych systemów audio. Aluminium jest w 61% równie przewodzące jak miedź. Jednym z najważniejszych problemów z zestawami wzmacniaczy CCA jest to, że niemożliwe jest określenie stosunku miedzi do aluminium. W większości przypadków rozmiar drutu nie spełnia norm.

Mit nr 1: Jeśli nie jest to CCA, to OFC.

Jak w każdej branży, ludzie lubią rzucać modne słowa. Swobodnie sypiemy skrótem OFC, który oznacza beztlenową miedź. Tlen jest kluczowym składnikiem w wytopie miedzi. Jest wstrzykiwany do stopionej mieszaniny, która pomaga ekstrahować zanieczyszczenia, które mogłyby pogorszyć czystość produktu.

Istnieje miedź o wysokiej przewodności. W porównaniu z Międzynarodowym Standardem Miedzianej Wyżarzonej (utworzonym w 1913 r.) Wiele nowoczesnych miedzi o niskiej domieszce może osiągnąć przewodnictwo, które sięga 101%. Dla osób zainteresowanych standardem jest 0,15292 oma dla masy miedzi 1 gram o jednolitym przekroju i długości 1 metra.

W szczególności stwierdzenie, że miedziany przewodnik nie zawiera tlenu, nie oznacza, że ​​jest czysty lub oferuje wyjątkowe przewodnictwo elektryczne. W większości przypadków okablowanie samochodowego systemu OFC jest po prostu alternatywą dla rozwiązań aluminiowych pokrytych miedzią. Większość z nich wykonana jest z miedzi pochodzącej z recyklingu i zawiera inne metale, takie jak cyna.

Co ciekawe, standard CEA-2015 dotyczący przewodników audio w samochodach określa maksymalną rezystancję wynoszącą tylko 93,15% standardu IACS.

Rozmiar przewodu
Zwykle można rozróżnić miedź w porównaniu z aluminium pokrytym miedzią, patrząc na koniec kabla. Na końcu CCA pokaże dużo aluminium.

Mit nr 2: Twoje małe głośniki potrzebują dużego drutu

Większość głośników średniotonowych i wysokotonowych otrzymuje zaledwie kilka watów mocy, nawet przy wysokim poziomie głośności. Jeśli skorzystamy z przykładu głośnika wysokotonowego i założymy, że będziemy go napędzać niesamowicie mocno, powiedzmy, 10 watów mocy, musimy dostarczyć tylko 1,5 ampera prądu podczas najwyższych szczytów w naszej muzyce.

Ponieważ wszystkie przewodniki zwiększają oporność obwodu, powinny być tak dobrane, aby zapewnić akceptowalną wielkość utraty sygnału dla danej odległości. Standard okablowania elektroniki mobilnej CTA-2015 określa, że ​​kabel 20 AWG o długości 21 stóp zapewni 80 watów mocy przy spadku mniejszym niż 1 dB. Uwzględnia to całkowitą długość obu przewodów w kablu.

Rozmiar przewodu
Głośnik wysokotonowy, taki jak ARC Audio RS 1.0, nie potrzebuje masywnego kabla głośnikowego, aby zapewnić imponującą wydajność.

Mit nr 3: Zestawy wzmacniaczy powinny mieć moc znamionową

Dziesiątki lat temu Phoenix Gold (i wiele innych firm) opublikował wykresy przedstawiające rozmiary przewodów zasilających na podstawie mocy znamionowych wzmacniacza. Zasadniczo były one pomocne. Jednak bez szczegółowych informacji na temat dopuszczalnych strat napięcia między akumulatorem a alternatorem i wzmacniaczem liczby są nieco bez znaczenia.

Przyjrzymy się markowemu zestawowi montażowemu wzmacniacza, który zawiera to, co określają jako przewód zasilający z czystej miedzi o pełnej specyfikacji AWG o grubości 4, o długości 18 stóp. Zestaw jest oceniany na 175 amperów prądu i mówi się, że jest kompatybilny ze wzmacniaczem o mocy 1750 W.

Zakładając, że jest on zgodny ze standardem CTA-2015, przewód zasilający będzie miał maksymalną rezystancję 28,346 miliohmów na stopę, co łącznie daje 5,102 miliohmów na całej długości kabla. Jeśli przepuścimy 175 amperów prądu przez ten kabel, otrzymamy spadek napięcia o 0,89 wolta.

Specyfikacja CTA dopuszczalnego spadku napięcia wynosi 0,25 V. Jako taki, wysokiej jakości zestaw zasilający 4 AWG miałby maksymalną moc około 50 amperów na 18 stóp długości. Należy pamiętać, że bierze to pod uwagę tylko przewód dodatni. Należy również wziąć pod uwagę kabel uziemienia i rezystancję podwozia pojazdu. Krótko mówiąc, prawdopodobnie używasz zbyt cienkiego kabla zasilającego.

Rozmiar przewodu
Kupujący, strzeż się! Zestaw montażowy wzmacniacza CCA o rozmiarze 4 o mocy 2800 watów? Nie zapewni to bardzo wydajnego zasilania.

Wybierz odpowiedni przewód do swojego samochodowego systemu audio

Jeśli chodzi o dostarczanie mocy do wzmacniaczy, większe kable są zawsze lepsze. Jeśli chodzi o prowadzenie przewodu głośnikowego do głośników średnich i wysokotonowych, nie potrzebujesz 12-AWG. Jeśli planujesz modernizację samochodowego zestawu stereo, odwiedź lokalnego specjalistycznego sprzedawcę car audio i zapytaj go o odpowiednią wielkość przewodów zasilających i głośnikowych.

Udostępnij

Leave Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *